tirsdag 30. august 2011

Nydelige sjokoladecookies


Det finnes en type sjokoladecookie som jeg var ekstremt glad i under graviditeten, og som på mange måter var medvirkende til at vekta økte litt for mye. Raffinert hvetemel og raffinert sukker er selvsagt hovedingrediensene i den avhengighetsskapende kjeksen. 

Ettersom jeg ikke spiser raffinert mat (eller mat som ikke er mat) lenger, har jeg lenge lett etter fullverdige erstatninger. Quinoa-kjeksene fra Andean dream er veldig gode, det er også mesquitecookiesene jeg har lagt ut oppskrift på tidligere. Men de er ikke fullverdige erstatninger. 
Nå har jeg derimot endelig klart å lage en kjeks som smaker helt vidunderlig, og som er uten raffinerte ingredienser. Kjeksen inneholder mer fett fra de gode fettsyrene, halvparten av karbohydratene og mer protein enn kjeksen du får kjøpt i butikken. Se næringsinnhold nederst i innlegget.

Kjeksen er søtet med eplemos (kokte og moste epler med vaniljepulver og kardemomme) samt litt kokospalmesukker. I stedet for hvetemel har jeg brukt havregryn, lettristede valnøtter og sammalt speltmel. Du kan også bruke mandelmel, da er cookiesene enda bedre for blodsukkeret. Du kan også erstatte sjokoladen med rosiner eller dadler, og da får du bort alt sukker. Men som sagt, jeg er en sjokoman. Sjokolade må jeg ha, men så sunn sjokolade som mulig. I denne kjeksen har jeg brukt økologisk sjokolade fra Chocolove - uten raffinerte ingredienser og laget med kjærlighet.

Husk at når du rister valnøttene og smelter kokosoljen, pass på å ikke bruke for sterk varme, da kan du ødelegge de sunne fettsyrene.

Sjokoladecookies
100 gram lettristede valnøtter
50 gram kokossukker
1/8 ts natron
1/2 ts salt
...blandes sammen og kjøres i blender til alle valnøttene er finhakkede.

80 gram eplemos (2 epler kokt med 1/2 dl vann til vannet er kokt bort + en klype vaniljepulver og kardemomme)
2 ss smeltet kokosolje
...blandes sammen i en annen bolle.
Tilsett:
100 gram havregryn
80 gram sammalt speltmel eller mandelmel
...og bland godt sammen.

Ha deretter valnøttblandingen oppi bollen og tilsett 90 gram (én plate) mørk sjokolade (minst 70%) hakket i småbiter.


Form kuler av cookiedeigen og trykk de ned med håndflaten for å få de flate. Deigen gir ca. 14 cookies, avhengig av hvor store du vil ha de.

Stek cookiesene på 200 grader i ca. 12 minutter.
Avkjøl og nyt!

Næringsinnhold per 100 gram - min kjeks versus butikkjeks:
Kalorier: 430 / 420
Fett: 28 gram / 16,4 gram
Karbohydrater: 33 gram / 60,7 gram
Hvorav sukker: 14 gram / 37,9 gram
Proteiner: 10 gram / 6,1 gram

1 kommentar:

ShareThis