søndag 5. februar 2012

Speltvafler søtet med eplemos

Det fine med søndager er å kunne ta seg ekstra tid til å lage en lunsj utover det vanlige.
Jeg tror faktisk det er to år siden jeg sist laget vafler - det er så mye enklere å lage pannekaker.
Så nå var det på høy tid å børste bort støvet av vaffeljernet (som trengte myyye smøring for å få vaflene løse).



Jeg brukte en blanding av sammalt og siktet speltmel samt eplemos og litt sirup for å få røren litt søtere.
De ble fantastisk gode, og forhåpentligvis er det ikke to år til neste gang jeg lager dem.

Speltvafler med eplemos
4 egg
4 dl havremelk (ev. vanlig melk, rismelk eller soyamelk)
2 ss sirup - yaconsirup eller økologisk lønnesirup
1 ts bakepulver
1 dl rapsolje
150 gram sammalt speltmel
200 gram siktet speltmel
150 gram økologisk eplemos (ev. koke 3 epler i 3/4 dl vann til vannet er kokt bort og mose dem med stavmikser)
1 ts kanel
1/2 ts kardemomme
1/2 ts vaniljepulver

Ha alle ingrediensene i en bolle og rør til du har en jevn røre.
Stek i vaffeljern og server sammen med ditt favorittilbehør. 
Min favoritt er syltetøy fra St. Dalfour - nydelig gode syltetøy og marmelader som finnes i uendelig mange varianter, og er kun søtet med fruktjuice. Du finner dem i alle større dagligvarebutikker.

Håper det smaker!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

ShareThis