mandag 12. desember 2011

Spiser du nok grønnsaker?

Visste du at anbefalt inntak av frukt og grønnsaker er 750 gram per dag?
Danske beregninger tyder på at for hver 100 g økning i grønnsak- og fruktinntaket så minsker risikoen for hjerte- og karsykdom med 4-10 %, og at 3000 dødsfall ville kunne forebygges årlig dersom alle dansker spiste 500 gram frukt og grønnsaker daglig.

Bildet over er fra lørdagens ukeshandel. Jeg la frem det jeg hadde kjøpt inn av frukt og grønnsaker på kjøkkenbenken, og tok et bilde for å få et overblikk av hvor mye vi spiser. Omtrent 8 kilo frukt og grønnsaker ble handlet inn. Dette er kun forbruk til morgenjuice og middag, og jeg har ikke regnet med urter og sitron/lime. Frokost, lunsj og mellommåltid blir spist på jobb/i barnehagen med unntak av søndagsmåltidene.

Så hvor mye utgjør det per person per dag? Nesten 600 gram per voksen, og 150 gram til lillemor. 
I tillegg spiser jeg salat og frukt på jobben, og har regnet meg frem til at jeg får i meg 400-500 gram frukt og grønnsaker til lunsj og mellommåltid. Lillemor får rikelig med grønnsaker samt et fruktmåltid i barnehagen, og vi ligger derfor godt over anbefalt dagsdose. I tillegg kommer hermetisert mais, tomater, oliven med mer.
Sunne vaner jeg tillater meg å være stolt over!

Hvor mye spiser du av frukt og grønnsaker?

Hvordan spise mest mulig frukt og grønnsaker?
Vi spiser minst én, helst to varianter av grønnsakstilbehør til middagen, i tillegg til å ha grønnsaker i hovedretten (f.eks. pasta, risotto, supper). Bruk kokebøker og internett for å bli inspirert til å lage deilige salater med mye smak. Trenger du et mellommåltid, spis frukt eller grønnsaker. Kutter du opp frukten og grønnsakene spiser barna dobbelt så mye.

Hvorfor bør vi spise frukt og grønnsaker
Selv om forskningen ikke har avklart hvilke stoffer og hvilke mekanismer som forklarer den gunstige helseeffekten av frukt og grønnsaker, er det gode vitenskapelige holdepunkter for at inntak av frukt og grønnsaker beskytter mot en rekke kroniske sykdommer, slik som kreft, hjerte- og karsykdommer og type 2 diabetes. Vi bør derfor spise mye og variert av ulike typer grønnsaker, belgfrukter, frukt, bær, nøtter og urter.

Mange forskere mener antioksidantene som finnes i frukt og grønnsaker er ansvarlige for mye av den beskyttende effekten. Det finnes flere hundre forskjellige antioksidanter i grønnsaker og frukt. Kanskje er det samspillet mellom alle de ulike antioksidanter med hver sine ulike kjemiske egenskaper, som gjør at kroppens forskjellige celler og organer beskyttes mot skade.

1 kommentar:

  1. Du er nominert her:
    http://www.egedenne.com/2011/12/og-de-nominerte-er.html

    SvarSlett

ShareThis