fredag 9. desember 2011

En guide til naturlig hår- og hudpleie

I litt over et år har jeg utelukkende benyttet økologiske alternativer innen hudpleie, hårpleie og sminke. Første og fremst for å unngå hormonforstyrrende, kreftfremkallende og allergifremkallende ingredienser. Det er mye fokus på parabener i mediene, men parabener er ikke det eneste du bør unngå. Grønn Hverdag har en veldig fin oversikt over hva de ulike merkene i Norge inneholder av ingredienser.

Enkelt sagt, ser listen over ingredienser ut som en samling av kjemiske formeler, vel da er det bare å unngå produktet. Dette er selvsagt et valg man selv må ta, men jeg må si at jeg er ikke interessert i å vaske meg med og smøre meg inn med kjemikalier, selv om det ikke dreier seg om store mengder. Vi kjenner lite til cocktaileffekten av de ulike virkestoffene.

Hvis du en vanlig morgen dusjer, vasker deg, smører deg inn med hudkrem og sminker deg, har du utsatt kroppen for 50-100 ulike kjemikalier før frokost. Det er for mye for min del.

Jeg handler det meste av mine produkter på iherb.com. Ikke bare fordi det er billigere, men også fordi utvalget er større. På reise i USA fikk jeg stiftet bedre kjennskap til produktene, siden det er mye enklere å velge produkter du har foran deg på hylla. Nå vet jeg akkurat hva jeg vil ha.

Det første du må venne deg til når du går over til naturlig hudpleie er konsistens, lukt og smak. Vi er vant til produkter som inneholder kunstig duft, og må venne oss til lukten av naturlige dufter. Det er rart, men lukten er kraftigere og ukjent. Etter hvert begynner du å kjenne igjen de naturlige duftene. Jordbær lukter jordbær, og ikke kunstig jordbær som vi er vant til fra mange av matvarer og hudpleie. Og når du første har vent deg til de naturlige duftene, vil du ha vanskelig for å gå tilbake. Alt lukter kunstig, og det føles ikke naturlig å bruke det lenger.

Her kommer en liten oversikt over hva som skjuler seg i baderomsskapene mine. Jeg har også lagt til noen produkter til barn som datteren min benytter seg av.

Hårpleie

Shampoo fra Avalon Organics med ekstra B-vitaminer for å få litt fylde i mitt flate hår. Usikker på om det fungerer, men håret blir rent uten kjemikaler. Ingen kunstige farger, duft eller parabener.


Hårspray fra Aubrey Organics. 100% naturlig, nedbrytbart i resirkulerbar beholder. Litt klissete i forhold til tradisjonell hårspray, men gjør jobben sin.

Hudpleie
Vaskeservietter fra Blum. 100% naturlig beriket med tetreolje. Tar bort sminken effektivt, også mascara.


Fuktighetskrem fra Avalon Organics. Beriket med Q10, for å motvirke de første rynkene. Fungerer nok ikke, men har sikkert placeboeffekt, eller hva? :-) Gir god fuktighet og lukter godt.

Ekte såpe fra Dr Woods med shea butter, hampolje, olivenolje, vitamin E og lavendel. Nedbrytbar og 100% naturlig. Kan også brukes som skumbad og til klesvasken (ja, faktisk - det er jo ekte såpe). Du får helt nydelig myk hud av denne!

Hudkrem fra Avalon Organics. Uparfymert, beriket med Aloe Vera. Ingen parabener, konserveringsmidler og heller ikke testet på dyr. Trekker fort inn i huden og gir god fuktighet.

Fotkrem fra Aubrey Organics. Inneholder cayennepepper, eucalyptus og menthol for å varme og gi fuktighet til trette føtter. Vask hendene etter bruk! Effektiv på tørre føtter.

Øyekrem fra MyChelle. Inneholder magnolia for å friske opp øynene om morgenen. Naturlige ingredienser og veganvennlig. En god start på dagen.

Lypsyl fra Crazy Rumors. 100% naturlig. Inneholder ikke vann og søtet med stevia. Fukter uten å tørke ut.

Sminke

Mineralfoundation fra MyChelle. Naturlig, uten petroleum og beriket med vitamin E. Sitter godt, men sitter best dersom du har pudder over.

Basepudder fra Aubrey Organics. 100% naturlig pudder. Sitter godt på huden og dekker bra.

Mascara fra Honeybee Garden. 100% naturlig. Men husk, mascara uten konserveringsmidler må passes nøye på. Kan fort tørke ut hvis man ikke lukker den ordentlig etter bruk. Håndterer vann og svette godt.

Mineraløyenskygge fra Mineral Fusion. Fri for parabener og kunstige ingredienser. 

Lipgloss fra Aubrey Organics. Sitter godt, men noe tykk konsistens og annerledes smak, den er ikke søtet.

Til barna

Badeskum fra Earth friendly baby. Gir fin skum som varer.

Baby Salve
Babysalve fra Green People (kjøpes på Vita). En naturlig, vannavvisende og økologisk baby salve uten tilsetning av parabener, lanolin, petrokjemikalier, ftalater og kunstige fargestoffer.

Childrens Bath & Shower - Lavender
Shampoo og såpe fra Green People. 100% nedbrytbar og vegetabilske råvarer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

ShareThis