onsdag 7. desember 2011

Kokosmakroner med sjokoladebiter



Kokosmakronene jeg bakte i går ble helt fantastisk gode (etter min og min kjæres smak, i hvert fall).
Jeg har redusert betydelig på sukkeret i forhold til flere oppskrifter, og bruker kokosolje i stedet for smør. Man trenger ikke så mye sukker i makronene når man har mørk sjokolade, god kokosolje og kokosmasse.

2 egg
80 gram mørk rørsukker (de fleste oppskrifter bruker 200-250 gram sukker)
…piskes til eggedosis.

Tilsett:
200 gram kokosmasse
1 ss potetmel
1 ts ekte vaniljesukker
50 gram smeltet kokosolje
75 gram hakket mørk sjokolade (min. 70%)
…og rør til alt er blandet.

Bruk hendene til å forme makronene. Ta en liten ball med røre, klem ut litt fett for å få den til å sitte sammen og form som en topp på stekeplaten.
Stekes på 200 grader i ca. 12 minutter.

Kokosmakronene tok seg dessuten veldig godt ut i mine nyanskaffede kakebeholdere :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

ShareThis