søndag 4. desember 2011

Speltpepperkaker

Adventstiden er over oss, og vi er i full sving med juleforberedelser. Vi har pyntet og ordnet i huset, og i dag var det tid for å forsøke litt kakebaking. Første slag ut var pepperkaker.
Jeg forsøkte å gjøre bakingen til kvalitetstid sammen med min 2 år gamle datter, men frustrasjonen hennes over å ikke kunne spise all deigen ble så stor, at jeg måtte gi opp. Kanskje neste år?

Det forundrer meg hvordan folk løper til butikkene for å kjøpe pepperkakedeig full av tilsetningsstoffer og konserveringsmidler, når det er så enkelt å lage den selv. All jobben er jo å kjevle og lage figurer, og det er i og for seg ikke mye jobb. Lag den selv, bruk ekte og økologiske råvarer og spis med god samvittighet (med måte selvsagt).

Pepperkakedeigen min er klar for utkjevling med en gang - du trenger derfor ikke å ha den kaldt over natten.
Den er heller ikke like søt som tradisjonelle pepperkakedeiger, rett og slett fordi jeg ikke er så vant til søtsmak lenger - og godt er det. Vil du ha den søtere, kan du tilsette 1 dl rørsukker eller 1/2 dl mer sirup.
Originaloppskriften kommer fra Mone Sæland, jeg har justert på den for å få pepperkakene slik jeg liker dem best.

Pepperkaker
3 ss melasse
1/2 dl lønnesirup
1/2 ts nellik
1/2 ts ingefær
1/2 ts pepper
2 ts kanel
100 gram smeltet smør
1 egg
...røres sammen i en bolle.

Bland sammen:
5 dl speltmel
1/2 ts bakepulver
...og tilsett i det våte, litt av gangen. Rør til du har en jevn pepperkakedeig.

Kjevle ut deigen og stikk ut pepperkakefigurer. 

Stekes på 200 grader i ca. 8 minutter, eller til pepperkakene har den sprøheten du ønsker. 
Fortsett til du har brukt opp all deigen.

God 2. søndag i advent!


2 kommentarer:

  1. Fin oppskrift! Den er det mulig jeg prøver meg på til juleverksted med småtassene i familien (som skal få "slippe" sunne pepperkakeeksperimenter ;-)).

    SvarSlett
  2. Denne slo i hvert fall godt an hos lillemor :-) Lykke til! :-)

    SvarSlett

ShareThis