torsdag 26. januar 2012

Kremet kyllingfilet med gulrotmos

Dagene etter jul og nyttår har rast forbi. Vips, så hadde det gått nesten to uker siden forrige bloggpost. Det blir av og til sånn. Jeg begynte med blogging fordi jeg hadde mye på hjertet og ikke noe sted å få det ut. Blogging skal ikke være noe jeg må gjøre, men noe jeg vil. Har jeg ikke tid eller inspirasjon, er det bedre å la være å blogge enn å publisere uinspirerte hastverksinnlegg.


Den siste uken har med andre ord ikke vært preget av kreative nyvinninger på kjøkkenet, men heller noen gode klassikere. Denne kyllingretten har jeg derimot ikke blogget om før, og den synes jeg fortjener en plass på her. Fargerik og vakker hverdagsmiddag.

Kremet kyllingfilet
400 gram kyllingfilet
...skjæres i mindre skiver og krydres med salt og pepper.
Stek filetene på middels varme - 1,5 minutt på hver side.

Tilsett deretter:

1,5 dl kyllingkraft

1 ts sennepspulver
1/2 rødløk, hakket
2 kvister frisk timian, kun bladene
1/2 dl kremfløte
...og rør godt.

La det putre til kyllingen er gjennomstekt.
Krydre til slutt med salt og pepper etter smak.

Gulrotmos
600 gram gulrøtter
...renses og kuttes i biter.
Ha over kaldt vann til det dekker gulrøttene og kok under lokk sammen med:
1 kvist timian, salt og pepper.

Når gulrøttene er gjennomkokte, heller du av vannet og bruker stavmikseren for å mose gulrøttene.


Server sammen med grønn salat.

2 kommentarer:

  1. Så kjempegodt ut! :)
    Dette kommer til å blir morgendagens middag her i huset. Takk for oppskriften! :)

    SvarSlett
  2. Velbekomme!
    Hvordan smakte det? :)

    SvarSlett

ShareThis