torsdag 18. august 2011

Mirakelurten gurkemeie

                               

Å sitte foran pc-en i mange timer, dag etter dag, sliter på ledd og sener.
Jeg har fått betennelse i armen, og det er fryktelig ubehagelig.
Ingen tvil om at yogaøvelsene mine hjelper på ubehaget med tøy og bøy.
Mirakelurten gurkemeie er kjent for å være betennelsesdempende, og er kanskje min hjelp til en friskere arm.

Visste du dette om gurkemeie?
Blant de mange vitenskapelig dokumenterte virkeområdene for gurkemeie og urtens innholdsstoffer, er den betennelseshemmende, krefthemmende, leverbeskyttende, galledrivende og antivirale virkningen, samt at gurkemeie er en kraftig antioksidant. I forskning som pågår undersøker man det kliniske potensialet til stoffet curcumin til beskyttelse mot og behandling av kreft, AIDS, for høyt kolesterol, verkesår, galleblære- og leversykdommer, og betennelsessykdommer som artritt.

Kliniske studier og laboratorieundersøkelser som har vurdert curcuminets virkning mot betennelser har vist at stoffet er like effektivt som kortison og ikkesteroide betennelseshemmende medisiner (NSAID-midler), som curcumin ble testet mot. Disse kraftfulle syntetiske medisinene er standard behandling for å redusere smerter, stivhet og betennelser ved artritt, men kan gi ulike alvorlige bivirkninger, som sår i fordøyelseskanalen, blødninger, anemi, utslett, væskeopphopning, leverproblemer og nyreskader. Ved en betennelse øker aminotransferasene ASAT og ALAT i blodet. Disse enzymene inntar sine normalverdier igjen ved inntak av curcumin. Effekten skyldes sannsynligvis curcuminenes innvirkning på biosyntesen av prostaglandin.*

Jeg håper gurkemeietablettene får dempet smertene mine - det er verdt et forsøk før man tyr til sterkere saker. En skal heller aldri undervurdere placeboeffekten ;-)


Nå trenger armen min ro, så det blir et kort innlegg i dag. Jeg legger meg heller på sofaen med en kopp pukka relax, og ser litt favorittserier i kveld.

Ha en fin torsdagskveld!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

ShareThis