mandag 6. juni 2011

Pølser og potetmos i barnehagen

Etter min mening så har pølser og potetmos ingenting på menyen i en barnehage å gjøre, men det er altså morgendagens lunsj i barnehagen - kyllingpølser med potetmos.
Tre av fem måltider om dagen blir inntatt i barnehagen. Det er i barnehagen grunnlaget for sunt kosthold skal legges. Derfor bør det være ekstra stort fokus på rene råvarer. Jeg forstår at det er økonomiske interesser å ivareta, men da burde det vel være bedre at barna har med egen lunsj hjemmefra?
Uansett, så får dattera vår varm lunsj i barnehagen to ganger i uken. Som regel ok lunsj, men altså ikke i morgen.

Om kyllingpølser og potetmos
Kyllingpølsene inneholder nesten ikke ordentlig kjøtt, men maskinelt utbenet kyllingkjøtt - restene fra kyllingskrotten. Kun 11 prosent er ekte kjøtt. I tillegg inneholder pølsene E250 - natriumnitritt.

Potetmosen er laget fra pose. Posen inneholder:
Potet (99%), aroma [hydrolysert soyaprotein, smaksforsterker (natriumglutamat, -guanylat, -inosinat), fargestoff (kurkumin, karamell)], emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer), surhetsregulerende middel (sitronsyre), stabilisator (dinatriumdifosfat), antioksidant (askorbylpalmitat, askorbinsyre, natriumsulfitt, BHA), vegetabilsk fett. Kan inneholde spor av melk. 
Veldig mange ingredienser og hele 13 e-stoffer i noe som kan enkelt lages av potet, melk og smør!

Selvsagt vil jeg ikke holde Sara utenfor felleslunsjen i barnehagen, og har derfor forberedt en litt sunnere variant av morgendagens lunsj.Økologiske pølser fra Norgården og jordskokkmos. Kokte jordskokker med litt melk og smør. Garantert en vinnermatpakke!

Synes du det er greit med pølser og potetmos i barnehagen?

3 kommentarer:

  1. Der er jeg HELT enig - og spare penger? Dumme mennesker. Om de hadde kjøpt Euroshopper potetmosen i det minste, der er det "bare" gulfarge så vidt jeg husker, kanskje konservering. Dette ser jeg klart at er MILLS!!! Elendige Mills, der andre tar vekk tilsetningene så endte de med å doble dem for få år siden. GJETT hvem som fant ut det på den vonde måten... jeg tåler ikke glutamat. og sjekket jo ikke posen jeg hadde spist av en måned før, så ikke det var nye pakker.

    Og potet, melk og smør? Hvordan sparer de egentlig penger på posene uansett? For en dum barnehage :) Rett og slett. Og kyllingpølser nei, da ville jeg da virkelig gikk ungene grisepølser, de er stort sett reinere i både kjøtt og innhold.

    SvarSlett
  2. Godt å vite at jeg ikke er alene om å reagere! :-)

    SvarSlett
  3. Jeg synes de burde lage potetmosen selv i det minste, det er jo enkelt. Samt å ha litt salat eller andre grønnsaker som tilbehør. Det hadde hjulpet veldig. Det med pølser kontra rent kjøtt har jeg tenkt litt på. Vi mennesker har i alle tider brukt opp rester av hele kjøttet. Det er ikke bærekraftig å kun spise rent kjøtt. Viktig å utnytte alle ressurser når vi først skal spise dyr. MEN jeg er selvsagt i mot alle skumle e-stoffer de tilsetter.

    SvarSlett

ShareThis