tirsdag 31. mai 2011

Sunn sjokolade - helt sant!

Jeg elsker sjokolade!
Sjokolade er faktisk ikke usunt dersom man fjerner sukkeret og
alt det andre usunne produsenter har opp i den.
Som regel kjøper jeg usukret økologisk sjokolade, men det er spennende å prøve noe nytt.
I går lagde jeg min egen fruktnøtt sjokolade, med sunne og energirike ingredienser,
og den smakte helt nydelig!

Denne kan nytes med ren samvittighet!

Sjokolade
50 gram kakaosmør
1 ss cocosa (kokosolje - extra virgin)
Smeltes i vannbad på lav temperatur.

Deretter må man smake til med kakaopulver, salt og søtning inntil man er fornøyd med smaken.

Jeg hadde oppi:
3 ss rå kakaopulver (smaker bedre og er sunnere enn brent kakaopulver)
1 ss agavesirup
1 ss lecitin
1 ss mesquite
Et par klyper salt
1 ss hempfrø uten skall
Hakkede hasselnøtter
Rosiner

Som sagt, så gjelder det å finne sin egen favorittsjokolade.
Noen liker den mørk, andre liker den bitter eller søt.
Har du ikke alle ingrediensene, så bruk det du har!
Fyll med nøtter, rosiner, bær - hva som helst!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

ShareThis