tirsdag 22. november 2011

Avokado- og gulrotsalat med sitrusdressing

Denne salaten er hentet fra Jamie Olivers "Jamie at home", en kokebok og en guide til å dyrke dine egne grønnsaker og spise etter sesong. En fantastisk bok som jeg bruker mye. Vi bor nemlig i et nytt hus, og til våren skal jeg begynne å dyrke mine egne grønnsaker - det gleder jeg meg til.

Salaten tar litt tid å lage, men det er verdt hvert eneste minutt. Mannen min er ikke over seg begeistret for grønnsaker (men vi jobber med det), og både han og lillemor slukte i seg salaten. Det ble et vellykket kveldsmåltid.

Avokado- og gulrotsalat med sitrusdressing

500 gram gulrøtter 
...skrelles og deles i fire (på midten og i to)
Kok dem i saltet vann i ca. 10 minutter - eller til de er møre.

Lag marinade:
1 ts spisskummen
1/2 ts tørket chili
Litt salt
Litt pepper
2 fedd hvitløk, knust
4 stilker frisk timian
...blandes og knuses sammen.
Hell over olivenolje til den dekker krydderblandingen samt en liten skvett rødvinseddik.

Når gulrøttene er møre, legger du dem i en ildfast form og heller over marinaden.
Skjær: 
1 sitron og 
1 appelsin
...i to deler, og legg dem i formen med snittsiden ned.

Stek i 25-30 minutter, eller til gulrøttene er gyllenbrune.
(Vi hadde en ekstremt sulten liten datter, så etter 20 minutter måtte jeg ta ut gulrøttene, derfor er gulrøttene mine ikke gyllenbrune på bildet :-)

Del:
3 avokader, uten skinn og stein
...i båter og legg dem i en stor salatbolle.

Når gulrøttene er ferdige, ha dem opp i bollen sammen med avokadoene. 
Kryst appelsin- og sitronsaften i en skål, tilsett like mye olivenolje og en liten klunk rødvinseddik.
Ha i litt salt og pepper og hell dressingen over gulrøttene og avokadoene.
Bland alt sammen og smak til med salt og pepper.

Ta to store never med salatblader opp i bollen og bland det godt sammen.

Server sammen med en klatt rømme og blandede, ristede frø (f.eks. solsikkefrø, pinjekjerner, gresskarkjerner og sesamfrø).

1 kommentar:

ShareThis