torsdag 23. juni 2011

Bare fett å reise?

Hver gang jeg er ute og reiser (noe jeg gjør en del i forbindelse med jobben min) så slår det meg hvor vanskelig det er å få tak i sunn mat. Overalt serveres det pizza, hamburger, pommes frites, pølser og pasta. Spesielt flyplassene tilbyr mye fast food og kioskvarer. Skal du ha sunn mat må du betale dyrt. Fisk, rent kjøtt og salater koster mye mer enn det smaker.

I går møtte jeg kolleger som kjører mye i forbindelse med jobb, noe de gir sine stadig voksende mager skylden for. Lunsjen består som regel av bensinstasjonmat som hamburger, pølser eller baguetter.
Her om dagen tok jeg drosje hvor jeg ikke kjente igjen sjåføren fra ID-kortet hans, for han hadde lagt på seg minst 30 kilo.

Jeg drømmer om den dagen jeg kan gå inn på en hvilken som helst restaurant og bestille noe sunt fra menyen, som ikke er cæsarsalat - det er de fleste restauranters sunne sidesprang.

Synes du det er vanskelig å være sunn i farta?

3 kommentarer:

  1. Jeg synes ikke det er så vanskelig lenger, det kreves bare litt planlegging før man drar og underveis. Jeg har alltid med en boks med havregryn m gojibær, hakkede nøtter og diverse. Det er kjempe godt om man får tak i enten melk, cottage cheese eller lignende. Man kan jo ha med mye og bare en liten kopp til å blande i når man spiser - jeg spiser det gjerne med bare vann, eventuelt ferske bær om jeg er heldig.

    Ellers betaler jeg nok gjerne litt ekstra for en god salat, bestiller mat uten brød, pasta, ris og heller mer grønnsaker om mulig, de er som regel veldig snille på det de fleste steder. I tillegg pleier jeg å ha med grønnsaker og småsnacks som cherrytomater på reisedagen, nøtter er lett og kjekt.

    Nå er jeg på ferie og har spist masse god mat, havregryn med cottage cheese, hotellfrokosten unngår jeg bare brød, salater, middagen har vært fisk med masse grønnsaker, kjøtt med masse grønnsaker :) Nydelig

    SvarSlett
  2. Ja, det krever mye planlegging og ofte går det fint. Men jeg skulle ønske man kunne sluppet å måtte planlegge så nøye fordi sunn mat hadde vært lettere tilgjengelig.
    Drømmer om gatehjørner og flyplasser med ferske deilige råvarer, ikke friterte ferdigprodukter :-) Tenk så herlig det hadde vært!

    Jeg betaler også gjerne for sunn mat, men dessverre har ikke alle råd til å gjøre det, og det fører til at mange velger usunn mat fordi det er billigere.

    SvarSlett
  3. Ja, helt enig i det. Det har heldigvis blitt mye lettere (kanskje fordi man har mer øynene oppe også for det).

    Det blir ikke så mye dyrere for meg på reise føler jeg. Jeg spiser aldri dessert eller sånn ute, og siden jeg ofte har med meg mellom måltider så slipper jeg å kjøpe så mye ute, handler ofte på butikken også når det er mulig :)

    Men helt klart for lettere og billigere sunn mat. Og ofte så er det ikke noe dyrere heller. :)

    SvarSlett

ShareThis